Impresje uczestników wycieczki na Litwę w dniach 29 czerwca - 2 lipca br., która była nagrodą za całoroczną pilną i sumienną pracę w Teatrze.

Dzień 1 - 30 czerwca 2007 r.

1. Zbiórka na pl. Bankowym

2. Wyjazd autokarem na Litwę

3. Zakwaterowanie w Domu Kultury Polskiej w Wilnie

Dzień 2 - 30 czerwca 2007

• Ostra Brama – kaplica z obrazem Matki Boskiej Ostrobramskiej
  • Cerkiew Ducha Świętego
  • Brama Bazylianów
  • Cerkiew św. Trójcy „Bazylianów”
  • Cela Konrada

• Muzeum A. Mickiewicza
  • Dom s. Faustyny Kowalskiej
  • Kościół św. Piotra i Pawła

Dziś o godz. 10.00 spotkaliśmy się, by wyruszyć na wycieczkę po wileńskiej starówce. Zwiedzaliśmy m.in. Kaplicę Ostrej Bramy, ratusz wileński, dom s. Faustyny Kowalskiej oraz kościół św. Piotra i Pawła. Myślę, że ta wycieczka była ciekawa, bo zwiedziliśmy wiele miejsc, o których mówi dużo osób.

Marcin Dębek

Najbardziej podobała mi się cerkiew św. Ducha. Najciekawszą w tej świątyni rzeczą jest barokowy, złocony ikonostas. Znajdują się tam również schody prowadzące do podziemnej kaplicy, w której są relikwie świętych męczenników, dworzanów Księcia Olgierda: Jana, Antoniego i Eustachego, którzy przyjęli wiarę prawosławną. Przeżywali oni ciężkie tortury, lecz mimo tego nie wyrzekli się swojej wiary i w 1347 r. Ponieśli męczeńską śmierć. Ich ciała znajdują się w przeszklonym sarkofagu. Po prawej stronie cerkwi znajduję się ikony Matki Boskiej Częstochowskiej czczonej przez wyznawców prawosławia.

Kasia Markowska

W tym dniu podobał mi się kościół św. Anny. Przepiękny mały kościół św. Anny, stojący w jednym z zakoli Wilenki został zbudowany w latach 1495-1500 na miejscu spalonego kościoła drewnianego pod tym samym wezwaniem jako fundacja Wielkiego Księcia Litewskiego Aleksandra Jagiellończyka. Potwierdza to przywilej odpustowy, podpisany w 1501 r. Przez papieża Aleksandra VI z okazji poświęcenia świątyni. Znawcy architektury przypuszczają, że autorem projektu był gdański architekt Michael Eukiger. Bardzo podobał mi się ten kościół.

Paweł Główka

Dzisiaj zwiedziliśmy kilka kościołów. Według mnie najładniejszym z nich był znajdujący się w zaułku gotyckim kościół św. Anny. Wybudowany jest z czerwonej cegły. Ma długie zakończone łukami okna. Na jego murach i dachu widać mnóstwo ozdób i pięknych wykończeń. Ten kościół zrobił na mnie ogromne wrażenie.

Ania Zielińska

Jednym z najbardziej uroczych miejsc Wilna jest pomnik wybitnego pisarza -Adama Mickiewicza. Znajduje się na skwerku przy kościele św. Anny i kościele Bernardynów. Obok niego umieszczono sześć płaskorzeźb, które przedstawiają sceny z „Dziadów” Adama Mickiewicza Przy zaułku Bernardyńskim 11 mieści się Muzeum Adama Mickiewicza. W Wilnie jest kilka tablic związanych z pobytem w tym mieście poety.

Małgosia Rudowska

Podczas dzisiejszego dnia, w którym zwiedzaliśmy Wilno, najbardziej podobał mi się kościół ś. Piotra i Pawła. Znajdowało się w nim ponad 2000 rzeźb i płaskorzeźb. Podobała mi się cerkiew pod wezwaniem św. Ducha. Można tu było zobaczyć piękny ikonostas i ciała trzech męczenników.

Ula Bielecka

Dzisiaj największe wrażenie wywarł na mnie kościół p.w. św. Piotra i Pawła. Wykończenie kościoła zajęło trzystu robotników osiemnaście lat. Znajdowała się tam rzeźba Jezusa, któremu jak głosi legenda odrastały włosy dopóki mała dziewczynka nie obcięła tych włosów by uzdrowić swojego chorego pieska.
Również bardzo mi się podobało Muzeum Adama Mickiewicza, a dokładniej piwnica w której odbywają się „Wieczorki literackie”. Piwnica była wykonana z nierównej czerwonej krakowskiej cegły. To właśnie tam pani przewodnik opowiedziała nam legendę o wielkiej miłości Adama- Maryli i jego oświadczynach. Podobno kiedy Mickiewicz poprosił Marylę o rękę, ona kazała mu wybierać rękę w której trzyma jabłko. Kiedy on wybrał poprawną, ona przełożyła jabłko do drugiej gdyż wolała zostać żoną hrabiego. Po tej „przygodzie” Adam Ożenił się z Celiną z którą miał szóstką dzieci.

Jagoda Sasin

Dzień 3 - 1 lipca 2007

• Cmentarz Rossa
    • Góra Trzech Krzyży
    • Wieża telewizyjna
    • Katedra św. Stanisława
    • Pałac Prezydencki
    • Fragment Uniwersytetu Wileńskiego
    • Biblioteka Wileńska
    • Kościół św. Trójcy
    • Oryginał obrazu Miłosierdzia Bożego „Jezu, ufam Tobie”
    • Pomnik latarnika
    • Zaułek literacki
    • Dom Adama Mickiewicz
    • Dom Juliusza Słowackiego
    • Aleja Gedymina
    • Narodowy Teatr Dramatyczny
    • Nocny spacer po Wilnie

1 lipca udaliśmy się na Cmentarz Rossa. Najpierw ujrzeliśmy grób, w którym pochowane jest serce Józefa Piłsudskiego i jego matka.
Po wejściu przez główną bramę podążając ścieżką na lewo tuż przy ogrodzeniu oddzielającym cmentarzyk wojskowy od cmentarza głównego, zobaczyliśmy grób Adama Piłsudzkiego, brata marszałka.
Na cmentarzu jest wiele grobów znanych ludzi. Grób Kazimierz Wilczyńskiego, grób Euzebiusza Słowackiego czy nagrobek Joachima Lelewela.
Jednym z najpiękniejszych grobów jest pomnik Izy Salmonowiczówny. Na jej nagrobku stoi „Anioł Śmierci”.
Cmentarz Rossa jest uroczym miejscem, pełnym ciszy i zadumy.

Małgosia Rudowska

Dzisiaj 01.07.07 r. weszliśmy na Górę Trzykrzyską dawniej zwaną Łysą lub Krzywą. Główną atrakcją tego miejsca był duży pomnik- trzy białe krzyże. Na początku te drewniane krzyże wznieśli Francuzi, później zmurszałe krzyże zamieniono na nowe, które zawaliły się. Władze rosyjskie nie zezwoliły na ich budowę. Dopiero na początku XX w. postawiono krzyże betonowe.
Krzyże te na rozkaz władz radzieckich zostały wysadzone w powietrze. Pod koniec XX w. pomnik Trzech Krzyży został odbudowany.

Kasia Markowska

Dzisiaj poszliśmy między innymi na Wieżę Telewizyjną. Na początku pani przewodnik opowiedziała nam krótką historię tego obiektu. Dowiedzieliśmy się, że podczas walki o niepodległość Litwy zginęło tu 14 osób. Na pamiątkę tego wydarzenia w miejscach śmierci posadzono drzewa. Trzynaście dębów symbolizujących mężczyzn i lipę symbolizującą kobietę.
Po wysłuchaniu wiadomości wjechaliśmy na 19 piętro wieży (165 m), gdzie znajduje się kawiarenka. Z jej okien roztacza się piękny widok na Wilno i okolice. W ciągu 45 minut kawiarenka obraca się o 360 stopni tak, że nie ruszając się z miejsca obejrzeliśmy całą panoramę miasta. Zrobiliśmy tam mnóstwo zdjęć, bo takie piękne widoki nie zdarzają się zbyt często.

Ania Zielińska

Dzisiaj czyli 1 lipca 2007 roku zwiedzaliśmy dużo zabytków m.in. pomnik latarnika. Pani przewodniczka powiedziała, że ten , kto odgadnie, czym zajmuje się ta osoba, ta dostanie medal. Odgadły 2 osoby i jutro (2 lipca) odbędzie się rozdanie medali.
Bartek Piwek

Dziś na wycieczce po Wilnie zajrzeliśmy do Zakątka Literackiego na ulicy Literackiej na wileńskiej starówce. Najpierw zajrzeliśmy przed dom Adama Mickiewicza, który mieszkał tam od roku 1823 przez 2 lata, ponieważ był na urlopie zdrowotnym – 2-letnim. Następnie poszliśmy przed dom Juliusza Słowackiego. Mieszkał on tam przez dzieciństwo i wczesną młodość.
To między innymi zwiedzaliśmy dzisiaj- 3 dnia naszej wycieczki do Wilna.

Marcin Dębek

Pod koniec wycieczki, pani zabrała nas na spacer Aleją Gedymina. Zakończyliśmy spacer pod Narodowym Teatrem Dramatyczny. Na dachu nad wejściem były trzy rzeźby postacie przedstawiające: dramat, komedię i tragedię.

Paweł Główka

Dzień 4 - 2 lipca 2007 r.

1. Zwiedzanie Troków

• zamek w Trokach
    2. Ostatnie zakupy na straganie przed zamkiem
    1. Rozdanie medali
    1. Uliczka Karaimów
    1. Kościół w Trokach z oryginałem obrazu Matki Boskiej Trockiej
    1. Powrót do Warszawy

Dzisiaj, ostatniego dnia naszej wycieczki pojechaliśmy do Troków. Miasto to było kiedyś stolicą Litwy. Kiedy doszliśmy nad jezioro, naszym oczom ukazał się piękny średniowieczny zamek położony na wyspie.
Z zewnątrz wyglądał jak z bajki, wszyscy byli ciekawi, czy tak jest też w środku. Nie zawiedliśmy się. Gdy weszliśmy na dziedziniec, zobaczyliśmy piękne grube mury z czerwonej cegły. Tutaj właśnie pani przewodniczka rozdała długo wyczekiwane medale. Cała nasza grupa, była bardzo dumna, ponieważ pani nagrodziła Marcina Dębka medalem dla największego dżentelmena wycieczki.
Później poszliśmy zwiedzać zamek od środka. Pani przewodnik opowiedziała nam bardzo szczegółowo o każdej z komnat, w których byliśmy. Po obejrzeniu wszystkiego wyruszyliśmy w stronę autokaru. Tam czekała na nas niespodzianka. Każdy dostał litewski przysmak- coś, co przypominało wielki pieróg z mięsem. Kiedy spróbowaliśmy, okazało się to przepyszne.
W autokarze zdaliśmy sobie sprawę, że przed nami długa droga. Jednak nikomu się nie nudziło. Wykorzystaliśmy ten czas na rozmowy i wymienianie się numerami telefonów z naszymi kolegami z innych dzielnic, którzy byli na wycieczce.
Pod koniec drogi dostaliśmy po jeszcze jednym prezencie- chlebie, który wypiekany jest tylko na Litwie.
Późnym wieczorem dojechaliśmy do Warszawy i nieco zmęczeni, ale zadowoleni, powitaliśmy rodziców.

Ania Zielińska

Bardzo chcieliśmy w tym dniu odwiedzić Kościół w Trokach p.w. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny, w którym znajduje się oryginał obrazu Matki Boskiej Trockiej. Udało nam się dotrzeć tam, ale niestety kościół był zamknięty. Zrobiliśmy tylko zdjęcia kościoła z zewnątrz i przed zamkniętymi drzwiami pomodliliśmy się.
Prawdopodobnie nazwa naszej ulicy Trockiej pochodzi od szlaku, który prowadził tędy do Trok.